ZLOČESTI DEČKI NAS VRAĆAJU U 90-E: / Iz kina nećete izaći pametniji, ali ne radi se o besmislenom eksploatiranju stare slave

Image
Foto: Sony Pictures Entertainment - 2. / AFP / Profimedia
14.2.2020.
17:43
Sony Pictures Entertainment - 2. / AFP / Profimedia
VOYO logo

Igranje na kartu nostalgije zaista nije ništa novo u filmskoj umjetnosti, pa je u zadnjih 10 do 15 godina, uz već klasično potpirivanje stare vatre remakeovima i nastavcima, postalo jednako popularno stilističko eksploatiranje 1980-ih i 1990-ih. Pritom su neki filmovi, poput Vožnje (Drive, 2011.), To dolazi (It Follows, 2014. ), Gosta (The Guest, 2014.) ili Blade Runnera 2049 (2017.) na originalan i pamtljiv način implementirali audiovizualne obrasce, a drugi su vrlo brzo zaboravljeni. I dok čekamo možda vrhunac nostalgije koji bi mogao obilježiti ovog ljeta obećavajući nastavak Top Guna (Top Gun: Maverick), kao svojevrsni bljesak iz prošlosti početkom novog desetljeća pojavio se treći nastavak Zločestih dečki (Bad Boys For Life).

Image
Foto: Supplied by LMK / Landmark / Profimedia

U kino sam ga otišao pogledati upravo zbog te nostalgije za vremenom kada sam kao adolescent u poslijeratnom Osijeku pogledao prvi, originalni film iz 1995. koji je u to vrijeme bio tipičan, ali eksplozivan spoj lake policijske akcije i komedije u režiji Michaela Baya. Nudio je čisti eskapizam, stilizirane prizore, dobar soundtrack i adrenalinsku akciju s fokusom na klasični odnos policijskih ortaka, bez ikakvih ozbiljnijih pretenzija. Odlično je funkcionirao u to vrijeme, pa čak se i nije činio toliko nemoguć kao danas. Zločesti dečki zauvijek doimaju se sada poput ekranizacije stripa. Osim što je nostalgičan te traži od vas da ostavite razum i osjećaj za realno po strani, zabavan je, brz, dobro posložen i "samosvjestan" film, što se najočitije ogleda u zbijanju šala sa samim sobom, tj. referencama na vlastite filmske prethodnike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Snovi o Hollywoodu

Da će tome biti tako nije toliko neobično ako se ima na umu da je redateljski duo, koji čine Adil El Arbi i Bilall Fallah, rođeni Marokanci koji su inače zajedno pohađali belgijsku filmsku školu, uvijek sanjao o Hollywoodu inspiriran kriminalističkim dramama i policijskim filmovima koji naginju spektaklu. U razgovoru za portal /Film Adil je rekao da su filmom željeli odati počast ne samo Zločestim dečkima, nego akcijskim i policijskim filmovima s kraja 1980-ih i iz 1990-ih, filmovima Tonyja Scotta i Michaela Baya.

"Htjeli smo dobiti onaj nostalgični osjećaj u filmu i istovremeno unijeti više emocija u te likove. Sada su stariji, između njih je više sukoba, s činjenicom da su na različitim putevima", kaže Adil i dodaje da su jednostavno željeli zagrebati dublje ispod površine likova kako bi gledatelji brinuli za njih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Film je odmah na početku projekcije stavio osmijeh na moje lice i sigurno me prebacio u svoj svijet bezbrižne zabave, kako zbog namjerno estetski nostalgičnih i uzbudljivih prizora jurcanja u Porscheu, što podsjeća na prvi dio, tako i zbog nekoliko dobrih zezancija. Vrlo brzo postaje jasno da to neće biti besmisleno eksploatiranje stare slave, već da je priča doista prilično dobro posložena, a glavni likovi, detektivi Mike (Will Smith) i Marcus (Martin Lawrence) i njihov odnos jako dobro razrađeni za takav tip filma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Konflikt i promjene

Jedan od glavnih pokretača priče je upravo njihov konflikt sada kada više nisu u cvijetu mladosti. Kao prijatelji i poslovni partneri nalaze se u kriznom trenutku vlastitih života, na točki nakon koje se njihovi putevi počinju razdvajati. Dok se Marcus kao obiteljski čovjek, koji prvi put postaje i djed, mijenja, Mike je i dalje samac i želi biti "zločesti dečko" zauvijek. Taj konflikt, tj. tenzija između njih dvojice provlači se kroz cijeli film te čini od njega nešto poput filma odrastanja ili prijelaza u vremenu krize identiteta.

Kao samoproklamirani "bad boy", Mike je poistovjetio osobni identitet sa zanimanjem detektiva. Nema obitelj, i dalje mijenja žene izbjegavajući dublje povezivanje, ovisnik je o adrenalinu, akciji i avanturama. Moglo bi se reći da na jedan način nije odrastao, a istovremeno nije imao prilike ni umrijeti mlad kao heroj. Njegov partner Marcus potpuna je suprotnost tome. Čovjek je koji shvaća da je ostario, promijenio prioritete i ciljeve. Dolaskom unuka dodatno je omekšao, a nasilje zamijenio besciljnim opuštanjem, meditacijom, malograđanskim životom i hedonizmom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Supplied by LMK / Landmark / Profimedia

Obožava uzrečicu 'Aw, hell no' koju možemo čuti u svim njegovim filmovima.

Nakon što maskirani motorist u crnom (glumi ga dobar mladi glumac Jacob Scipio), inače sin Isabel (izvrsna Kate del Castillo) udovice meksičkog narkobosa, u ubilačkom pohodu gotovo likvidira Mikea, Marcus dolazi u iskušenje da još jednom, posljednji put, zbog prijatelja izađe iz zone ugode i postane "zločesti dečko". Istovremeno, stvari su se i u samoj policiji Miamija promijenile. Formirana je nova specijalna jedinica AMMO (Advanced Miami Metro Operations) koja se uvelike oslanja na suvremenu tehnologiju i procedure.

Nasuprot njima, slično kao i u drugim legendarnim policijskim filmovima, u novim Zločestim dečkima Mike je poput živućeg dinosaura koji stvari voli obavljati na staromodni i spontan način. Nakon mjeseci rehabilitacije željan je osvete. On je reminiscencija na kauboja iznad zakona. Kao romantizirani detektiv, simbol je zapadnog individualizma i slobode, zavodnik rockerskog stava kakav u stvarnosti danas teško da može postojati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Intenzivne boje i vizualni stil

Kao što su redatelji namjeravali, akcija i karakterizacija likova jako su dobro izbalansirani za takav žanr filma koji se gleda isključenog mozga. Vizualno film izgleda odlično, vrlo koloristično, intenzivnih paleta boje s puno neonskih plavih i ružičastih boja po noći. Kao sredstvo buđenja nostalgije, kako je i očekivano, odali su počast prepoznatljivoj kameri Michaela Baya iz niskog rakursa koja se vrti oko likova u trenucima krize, što je njegov zaštitni znak. Bay ima čak i cameo ulogu u filmu, pa se pojavljuje u ulozi voditelja vjenčanja gdje najavljuje Mikeov govor.

Image
Foto: Columbia Pictures / Everett / Profimedia

Iako su stilistički gledano odali počast Bayu, trudili su se ostaviti i vlastiti trag. Zanimljivo je da su film snimali tijekom zime u Miamiju koji treba izgledati kao da je ljeto. U tome su doista i uspjeli u postprodukciji, no ipak se može osjetiti određen stupanj hladnoće prizora tijekom dana. Jedna od pozitivnih stvari je što su nastojali snimiti što je više moguće stvarnih prizora, s minimalnim korištenjem zelene pozadine i računalno generiranih slika, tako da sve bude što više sličnije filmovima iz 1990-ih. Izuzetak je završni obračun koji uvelike ovisi o računalnim efektima i ponajviše odstupa od dotadašnje estetike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zločesti dečki zauvijek laka je i zabavna akcijska komedija nakon koje iz kina nećete izaći pametniji, ali ni loše volje. Dapače, ako želite zabavu poput prošloljetnog hita Brzi i žestoki: Hobbs i Shaw, zločesti dečki vas neće razočarati, iako su, doduše, manje nabrijani, slabijih mišića i niže razine testosterona, a više starog, opuštenog kova.

KSW 94
Uživo 11. svibnja
VOYO logo